onsdag den 18. oktober 2017

Musik i LibreOffice

Er du musiklærer, eller spiller du musik på amatør- eller professionelt niveau, anvender du sikkert forskellige IT-værktøjer til forskellige opgaver. Det kan være at skrive noder, transponere akkorder eller tegne akkord-diagrammer.

Jeg har kigget på et par udvidelser til LibreOffice, som kan hjælpe.

Nej LibreOffice kan ikke spille musik, men det kommer nok en dag.

Den første udvidelse jeg vil kigge på, er transponering af akkorder. Jeg har fundet akkorderne på nettet, men vil gerne ændre tonearten, så det passer til min sangstemme.



Udvidelsen finder du her: https://extensions.libreoffice.org/extensions/chordtransposer/1-0.4

Sådan gør du:
  1. Marker den tekst, som udgør sangtekst og akkorder.
  2. Klik på ChordTransposer

Først skal du klikke på "Format as "C&L".

Funktionen opmærker teksten med typografierne "chords" og "lyrics". Du kan efterfølgende frit ændre layoutet af disse typografier. Udvidelsen bruger opmærkningen til at kende forskel på akkorder og lurikken.

Tjek lige at opmærkningen er korrekt, altså at dine akkorder har fået typografien chords og lyrikken lyrics.

Vælg nu hvad du vil transponere fra og til. I det konkrete tilfælde er det fra "F (Dm)" og jeg vil gerne transponere til f.eks. "C (AM)".

Resultatet:

Am             E                 Am                E
Kvinde min jeg elsker dig og jeg ved du elsker mig     og

Am                  F              G              D
hvad der så end sker åh, la' det ske for jeg er din    og

Am               E             Am                  E
selv om vi har skændtes tit og du har grædt og lidt    når

Am                 F             G              D
det har været slemt så glem det nu for jeg er din

              Am   F             Am      F
Åh, jeg har huslet     og spillet tosset     og jeg har

Am                G              D
snydt dig ja og skammet mig og stjålet af din kærlighed

                   Dm   G       Dm
du ved besked Åh ja       Åh ja

D         Am               D
 uh wow - wa ba ba bi li åh 

          Am                D                       Am
for du er stadigvæk akkurat lige så smuk som aller første gang da du

D                     Am    D           Am
kyssede mig så inderligt      så inderligt

D            Am
 åh så inderligt

Så, nu passer det meget bedre til min sangstemme.

Du kan også transponere til capo, men det må du selv eksperimentere med.

Der er også mulighed for at ændre formateringen, eksempelvis at placere akkorderne i tekstbokse.



Jeg synes dog ikke akkorderne placeres præcist i forhold til lyrikken.

Denne udvidelse er en del af et støre projekt, kaldet LibreOfficeSongbookArchitect (LOSA), hvilket du kan læse mere om her:
http://struckkai.blogspot.de/2015/04/libreofficesongbookarchitect.html