torsdag den 30. marts 2017

Brugertilpasset farvepalette

Farvepaletter møder du flere forskellige steder, f.eks. når vælger skriftfarve i et tekstdokument. I feltet over farverne kan du vælge hvilken palette du vil se.



Paletter kan være praktiske, f.eks. hvis du benytter LibreOffice i professionel sammenhæng, hvor layout kan være vigtigt. Derfor vil det være praktisk, hvis du kan sikre, at alle medarbejdere har den helt rigtige farvesamling eller palette til deres rådighed.

Det kan du godt, og nu er det temmelig nemt.

I LibreOffice kan du finde forskellige farvepaletter, og designteamet har arbejdet meget på at gøre håndtering af farvepaletter lettere. Blandt andet kan du bruge farvepaletter fra andre programmer, f.eks. Inkscape, gimp eller LaTeX. Det har jeg skrevet om i denne artikel: http://libreofficedk.blogspot.dk/2015/02/farvepaletter-i-libreoffice.html

Du kan også oprette din helt egen farvepalette. Det gør du f.eks. i dialogen Område (opret en figur i et tekstdokument. Højreklik og vælg Område).



Læg mærke til den palette, der hedder "brugertilpasset". Det er den palette, som du selv kan redigere indholdet af. Når du klikker på Tilføj, vil farven i kolonnen Ny blive tilføjet paletten "brugertilpasset".

Heiko Tietze fra LibreOffice Designteam har lavet en udvidelse, hvor du kan eksportere din egen tilpassede palette som en udvidelse.

Udvidelsen kan du finde her: https://extensions.libreoffice.org/extensions/custom-palette-eport

Når du har installeret udvidelsen skal du genstarte LibreOffice. Herefter har du et nyt menupunkt "Export custom palette" i menuen Funktioner.



Læg mærke til at du selv kan navngive din nye palette-udvidelse. Resultatet er en OXT-fil.

Installerer du OXT-filen hos dig selv eller en kollega, dukker der en nu palette op i dialogerne med det navn du indtastede i dialogen.

Hvis du vil vide hvordan Heiko Tietze har lavet udvidelsen, har han skrevet en lille artikel om det her: https://design.blog.documentfoundation.org/2017/03/29/libreoffice-extension-export-custom-palette/

tirsdag den 21. marts 2017

Pivottabeller (tre)

Denne artikel er fortsættelse af artiklerne her: http://libreofficedk.blogspot.dk/2017/03/pivottabeller.html og her: http://libreofficedk.blogspot.dk/2017/03/pivottabeller-fortsat.html

Lad os prøve at analysere lidt på, om der er sæsonudsving i omsætningen. Vi tilføjer en ny kolonner, f.eks. til højre, og beregner hvilken måned ordren er kommet. Formlen er =MÅNED(A2) for række 2. Formlen kopieres ned, så alle rækker beregnes. På denne måde tager vi stilling til sæson ved måneder, uden at tage højde for hvilket år.

Nu opretter vi en ny pivottabel, igen ud fra markering af alle data.

Kolonnefelter: Produkt
Rækkefelter: OrdreMåned
Datafelter: Antal (sum)



Vi kan endda danne et diagram, som illustrerer sæsonudsving per produkt:



Lad os også kigge på prisudviklingen for hvert produkt.
Vi tilføjer lige en ekstra kolonne, som angiver hvilket år ordren er fra (Formlen er =ÅR(A2) ).

En ny pivottabel med disse indstillinger:
Kolonnefelter: Produkt
Rækkefelter: OrdreÅr og OrdreMåned
Datafelter: Stykpris (Middel)

Læg mærke til at vi denne gang ikke er interesseret i summen, men gennemsnittet. Det ændrer du ved at dobbeltklikke på Sum - Stykpris og vælger Middel.



Også her kan vi lave et diagram:









mandag den 20. marts 2017

Pivottabeller (fortsat)

Lad os prøve at ændre lidt i pivottabellen fra den første artikel. har du ikke læst den første artikel endnu, kan du finde den her: http://libreofficedk.blogspot.dk/2017/03/pivottabeller.html.

Vi kan enten oprette en ny pivottabel, eller vi kan redigere den vi lavede tidligere. Resultatet bliver det samme.

Lad os prøve at ændre lidt, så vi flytter Region op i feltet Sidefelter og har Produkt i Kolonnefelter og Sælger i Rækkefelter.



Resultatet er en pivottabel, hvor du kan sammenligne de enkelte sælgeres omsætning for hvert produkt. Men læg mærke til, at der nu er et autofilter øverst i tabellen, hvor du kan vælge at vise en eller flere regioner. Det er Sidefelter der giver os den mulighed.



Lad os nu prøve at flytte Region tilbage til Rækkefelter, men uden at fjerne Sælger fra feltet. Jeg flytter Region op før Sælger



Resultatet er en ny pivottabel, hvor de to felter Region og Sælger begge er Rækkefelter, og de kommer til at fungere som kategorier.



Der er næsten uendeligt mange muligheder for at kombinere de data vi har i vores datasæt.


Pivottabeller

Det engelske ord PIVOT kan oversættes til omdrejningspunkt eller piruette. Formålet med at anvende pivottabeller er netop at analysere store eller små datamængder ved at benytte forskellige omdrejningspunkter. Vi kan med andre ord vende og dreje data på forskellige måder.

LibreOffice Calc har en lang række indbyggede funktioner, men det er en god idé at starte med et simpelt eksempel.

Mine data ser sådan ud:



Jeg har i alt 43 rækker med data.

Først markerer jeg alle de data jeg ønsker at medtage, dvs. alle celler med indhold. Husk også at kolonneoverskriften skal markeres. Nu vælger jeg Data - Pivottabel - Opret.

Nu vises en dialog, hvor jeg kan vælge datakilde: Aktuel markering, Navngivet område eller Datakilde registreret i LibreOffice.

I dette første eksempel vælger jeg Aktuel markering og klikker på OK.



Træk nu kolonnetitlerne fra området Tilgængelige felter til områderne Kolonnefelter, Rækkefelter og Datafelter.

Datafelter er de felter du gerne vil foretage konkrete beregninger på. Kolonnefelter og Rækkefelter er måden du vil organisere data på.

Træk Produkt til Kolonnefelter, Region til Rækkefelter og Total til Datafelter og tryk OK.




Resultatet er et nyt ark med en pivottabel.


Tabellen har nu opsummeret Total-kolonnens indhold i en tabel, organiseret efter henholdsvis Region (rækker) og Produkt (kolonner).

Bemærk at overskriftscellerne Region og Produkt er "knapper". Du har et indbygget autofilter, så hvis du klikker på pilen til højre, kan du filtrere og sortere.

Knapperne fungerer desuden som håndtage for at redigere tabellen, så du kan simpelthen trække felterne frem og tilbage og omorganisere resultatet direkte fra tabellen. Her har jeg byttet rundt på kolonner og rækker på den måde. Du kan også højreklikke og vælge rediger udseende.



lørdag den 18. marts 2017

Nyt i LibreOffice 5.4: Pivotdiagrammer

Det er godt nok tidligt, men allerede nu kan vi begynde at glæde os til næste version af LibreOffice. Version 5.3 udkom i slutningen af januar i år, og version 5.4 kan forventes omkring august eller september.

Det kan du læse mere om på denne side: libreofficedk.blogspot.dk/p/blog-page.html

Pivotdiagrammer

Pivottabeller er et virkningsfuldt værktøj til at vende og dreje, manipulere og opsummere et datasæt i regnearket for at få værdifulde oplysninger vist.

For at få en hurtig visuel repræsentation af informationerne, kan pivotdiagrammer anvendes. Et pivot-diagram kan oprettes ud fra pivottabeller, og hvis pivottabellen bliver ændret, så gør pivotdiagrammet automatisk opdateret.

Pivottabeller har været tilgængelig i LibreOffice i lang tid, men der har hidtil ikke været pivotdiagrammer.

Pivotdiagrammer vil blive frigivet i LibreOffice 5.4.

Diagrammet er et normalt diagram, blot er datakilden ikke som normalt kolonner, rækker og celler, men en kæde direkte til en pivottabel.


Det har tidligere været muligt at oprette et diagram med en pivottabel som kilde, og opdatering i data har da også resulteret i opdatering af diagrammet. Men ændringer i pivottabellen har ikke resulteret i automatisk opdatering (ændring) i diagrammet. Det er tilfældet nu, hvor eksempelvis tilføjelse af en ny dimension i pivottabellen automatisk slår igennem i diagrammet.

Udvikleren Tomaž Vajngerl, som er betalt af Nantes Métropole og Ville de Nantes, har lavet en lille video, hvor funktionen kan opleves.
Video: https://youtu.be/xRulORXWhP8

Blog-indlæg på engelsk: https://tomazvajngerl.blogspot.dk/2017/03/pivot-charts-in-libreoffice-part-1.html




onsdag den 15. marts 2017

Dekorative kanter

Fra tid til anden har du måske haft brug for at dekorere et dokument med kanter, f.eks. for at gøre en festsang det sidste touch eller for at gøre et diplom pænere.

Det kan godt lade sig gøre med LibreOffice, og det er slet ikke svært. Du skal bare holde tungen lige i munden.

Find en god dekoration

Der findes masser af flotte dekorationer som du kan bruge. Du skal bare være opmærksom på, at hvis du bruger et bitmapbillede (f.eks. filtyperne .bmp, .png eller .jpg) bliver det ikke pænt, med mindre billedet på forhånd har nøjagtigt de rette proportioner. Du kender sikker problemet med billeder der bliver pixeleret.


I stedet kan du med fordel anvende en dekoration som har nøjagtigt de dimentioner som du skal bruge (typisk A4-format) eller et billede i vektor-format, f.eks. filtypen .svg eller .ai.

Vektorformatet gør at du kan skalere billedet op og ned uden at det bliver grimt. Du skal dog fortsat være opmærksom på proportionerne, da billedet kan komme til at virke forvrænget ved at x og y ikke passer sammen.

Du kan finde en lang række gode eksempler på openclipart.org. Eksemplerne i denne artikel er alle fra den hjemmeside, og indholdet er tilladt at bruge, også kommercielt.

Prøv f.eks. denne: https://openclipart.org/detail/269862/border-24-less-black

Opret en sidetypografi

Du kan godt sætte billedet ind direkte i dit dokument, men det er en RIGTIG god ide at lave en typografi. Så vil side to og fremefter også få dekorationen.

I LibreOffice skal du finde vinduet Typografier og formatering i sidepanelet. Her skal du vælge Sidetypografier blandt ikonerne foroven.

  1. Vælg nu Standardtypografi, højreklik og vælg Ny...
  2. På fanen Administration skal du give din typografi et sigende navn.
  3. På fanen Side skal du reducere alle fire marginer til f.eks. 0,25 cm (du kan komme tilbage og justere senere, hvis det ikke passer). På dette tidspunkt kan det tænkes at LibreOffice protesterer og påstår at margin er udenfor printerens formåen. Ignorer det på nuværende tidspunkt, og juster senere.
  4. På fanen Område skal du vælge Fyld: Bitmap og klikke på knappen Importer billede...
  5. Vælg billedet du har downloaded fra openclipart.org eller indsæt direkte fra hjemmesiden (du kan kopiere linkadressen fra knappen Download på openclipart.org, f.eks. https://openclipart.org/download/269862/Border-24-lighter-version2.svg&disposition=attachment ). Fjern markeringen Side om side og marker Tilpas automatisk.
  6. På fanen Kanter skal du vælge fire kanter (firkanten) og vælge hvid som farve. Vælg herefter Afstand til indhold, som matcher din dekorations bredde. Det kan f.eks. være 1,70 cm. Når du klikker på Anvend, kan du se dekorationen og den lille markering i dokumentets fire hjørner. På den måde kan du justere tekstens placering og afstand til kanten. Også her kan du justere senere, hvis det ikke passer perfekt.
Luk dialogen når du er færdig.

Anvend i dokumentet

I dokumentet skal du nu vælge din nye sidetypografi, som nu har en dekoration og som benytter dine indstillinger.

Skriv noget tekst for at kontrollere dine indstillinger. Du kan evt. bruge dummytekst (dt f3). Husk at kontrollere alle fire hjørner.

Juster evt. indstillingerne (f.eks. margin og kant). Prøv også at udskrive et eksemplar.



Opret gerne flere sidetypografier med forskellige dekorationer i samme dokument. De bliver først synlige, når du bruger typografierne.

Gem evt. dokumentet som skabelon.

Vær opmærksom på at kanten maksimal kan være 5 cm. Hvis du arbejder med meget brede dekorationer, kan du anvende toptekst og bundtekst til at justere yderligere.



Her er eksempel, hvor jeg har brugt flere forskellige metoder til at opnå et godt resultat. Til gengæld har jeg en skabelon/typografi, som jeg kan bruge i flere sammenhænge.

fredag den 10. marts 2017

Sjældent brugt: Navigatoren

Navigatoren giver et overblik over elementerne i specielt store dokumenter. Navigatoren fungerer i alle programmoduler, men specielt i Writer er navigatoren udbygget med rigtig mange nyttige faciliteter.

Navigatorn finder du i arbejdspanelet i højre side af skærmen. Du kan herfra navigere rundt vha. af blandt andet dokumentets overskrifter og indsatte billeder, tabeller, bogmærker og fodnoter.

Flytte afsnit

Du kan flytte overskrifter og underordnet tekst op og ned i en dokumenttekst ved at bruge Navigatoren, hvilket giver dig et rigtig godt værktøj til at overskue og tilpasse dokumentets kapitelstruktur. Du kan også flytte overskrifter et niveau op eller ned. For at bruge disse muligheder, skal du formatere overskrifterne i dit dokument med en af de foruddefinerede afsnitstypografier for overskrifter.

For at flytte en overskrift opad eller nedad i dokumentet
  1. På Standardlinjen skal du klikke på ikonet Navigator for at åbne Navigatoren.
  2. Klik i Navigatoren på ikonet Indholdsvisning .
  3. Gør et af følgende:
    1. Træk en overskrift til en ny placering i listen i Navigator.
    2. Klik på en overskrift i listen i Navigator, og klik så på ikonet Kapitel op eller Kapitel ned ikon.
For at flytte overskriften uden den underordnede tekst skal du holde Ctrl nede, mens du trækker eller klikker på et af ikonerne Kapitel op eller Kapitel ned.
For at hæve eller sænke niveauet af en overskrift
  1. Vælg overskriften i listen i Navigator.
  2. Klik på ikonet Niveau op eller Niveau ned ikon.

Andre funktioner

Navigatoren har rigtig mange smarte funktioner, og du kan læse om dem alle sammen her: https://help.libreoffice.org/Writer/Navigator/da

tirsdag den 7. marts 2017

Engelske vejledninger

Der findes en lang række vejledninger til LibreOffice på engelsk. Senest er "Getting Startet Guide" blevet opdateret til LibreOffice version 5.2. Samtidig er vejledningerne nu også tilgængelige on-line.

De fleste vejledninger kan downloades som både PDF og ODT, men en gennemgribende oprydning i dokumenternes opbygning, har gjort det muligt at danne rene XHTML-dokumenter, som altså kan læses on-line.

Download vejledningen her: http://documentation.libreoffice.org/en/english-documentation/getting-started-guide/
Se on-line versionen her: http://documentation.libreoffice.org/en/english-documentation/getting-started-guide/read-online-5-2/

Du kan også købe en analog version af vejledningen for $17.37 hos bog-shoppen Lulu.

Hardcopy: http://www.lulu.com/shop/libreoffice-documentation-team/getting-started-with-libreoffice-52/paperback/product-23090962.html

søndag den 5. marts 2017

Italiens forsvarsministerium deler e-læring

Italiens forsvarsministerium deler det e-læringskursus, de udviklede sammen med LibreItalia, organisationen bag LibreOffice i Italien. Kurset er gjort tilgængeligt via LibreItalias hjemmeside, og kildematerialet er tilgængeligt på GitHub. Ministeriet håber offentliggørelsen vil inspirere andre til at genbruge og evt. forbedre kurset kurset.

Kursusmaterialet består af HTML5, videoer og præsentationer.  Materialet er på italiensk.

Kilde (engelsk): https://joinup.ec.europa.eu/node/159462
Gihub: https://github.com/libreitalia/VideocorsoLibreDifesa